شهردار قم از افتتاح و بهره برداری فاز نخست مترو شهر قم تا پایان سال ۹۹ خبر داد. (تاریخ انتشار 99/2/1)
سید مرتضی سقائیاننژاد سال ۹۹ را سال پر چالشی برای کشور و شهرداریهای کشور دانست و اظهار داشت: با توجه به شرایط ایجادشده در شیوع بیماری کرونا وظایف شهرداریها افزایش پیداکرده اما نمیتوانیم وظایف ذاتی خود را کنار بگذاریم.
شهردار قم حفظ شادابی و نشاط شهر را برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری خواند و افزود: با وجود اهمیت و اولویت انجام مأموریتهای محول شده به شهرداری برای کنترل ویروس کرونا اما حفظ نشاط اجتماعی نیز برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری است.
سقائیاننژاد، شهر را موجود زنده و پویا دانست و بیان کرد: اجرای پروژهها و تکمیل آنها همچنان در اولویتهای شهرداری بوده و ما نمیتوانیم به تعهدهای خود در این حوزه عمل نکنیم.
وی به مطالبات مردم برای تکمیل مترو اشاره کرد و گفت: اجرای مترو و تکمیل آنیکی از نشانههای توسعه یافتگی در شهر بوده و مطالبه مردم برای تکمیل این پروژه بهحق است اما باید مردم از جزئیات مشکلات این پروژه نیز آگاه باشند.
شهردار قم یکی از مشکلات تکمیل این پروژه را نوسانات ارزی و عدم ثبات اقتصادی تشریح و تصریح کرد: در فاز نخست مترو قم با ۵.۲ کیلومتر از قلعه کامکار تا میدان مطهری کارهای بزرگی انجامشده و طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان ۹۹ تکمیل میشود. سقائیاننژاد تأمین واگن را بهعنوان یکی از چالشهای پروژه مترو مطرح و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ با پیگیریهای انجامشده توانستیم ۸۰ واگن با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کنیم. وی کارفرمایی اصلی خرید واگنهای متروی قم را وزارت کشور معرفی کرد و گفت: واگنها توسط شرکت چینی ساخته میشود و سفارش واگن مترو قم نیز به سفارشهای اصفهان، شیراز و تبریز که ۳۱۵ واگن بود اضافه شد.
شهردار قم اختلاف ایران و شرکت چینی را بر سر مبلغ قرارداد یکی دیگر از چالشهای مترو خواند و اظهار داشت: ایران قرارداد جدید واگنهای متروی قم را باقیمت قرارداد پایه یعنی ۸۰۰ هزار یورو برای هر واگن در نظر گرفته است.
سقائیاننژاد با ابراز امیدواری برای حل گرههای حقوقی ایجادشده، ادامه داد: حفاری فاز یک مترو پایانیافته و پس از حل مشکلات حقوقی راهاندازی مترو در کمترین زمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی چالش بعدی مترو را تأمین ۱۱ بسته الکترومکانیک اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از این ۱۱ بسته الکترومکانیک در داخل کشور تدوین شده اما ۶ بسته آن باید وارده شده و نیازمند ارز است.
شهردار قم ادامه داد: با مذاکراتی که با پیمانکار مترو قم و شورای تأمین در استان قم انجامشده مشکلات اختلاف قیمت تا حدودی رفع و با اجرای تعدیل در این پروژه اعتباراتی نیز به آن تزریقشده است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.