مدیر عامل سازمان قطار شهری قم بیان داشت با برنامه ریزی های صورت گرفته جهت پیشبرد اهداف ساخت و توسعه فاز نخست خط ۱ مترو، امیدواریم با برطرف کردن موانع سال گذشته بتوانیم تا نیمه اول سال جاری تست گرم مترو را انجام دهیم.(تاریخ انتشار۱۴۰۱/۰۲/۰۴)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، مهندس منصور درویشی با اشاره به تحریم های ظالمانه و عدم تأمین ناوگان به عنوان اصلی ترین دلایل تاخیر در تست سرد وگرم به پیشرفت های مناسب اخیر در پیشبرد فاز نخست خط ۱ مترو بیان داشت: با پیش بینی های انجام شده در خصوص تأمین منابع مالی بموقع، تجهیزات و ناوگان مورد نیاز امیدواریم شاهد انجام تست گرم تا ۶ ماه آینده باشیم.
مهندس درویشی ضمن بیان برکات سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهر مقدس قم برای پروژه مترو افزود: سال گذشته تخصیص بودجه طرح قطار شهری قم به صورت صد در صد بعلاوه کمک نقدی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریالی برای مترو قم انجام گرفته و سقف اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ مترو نیز به ۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است که در سال جاری هزینه خواهد شد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در خصوص تأمین ناوگان مورد نیاز عنوان کرد: جهت تست سرد وگرم نیاز به ۱ رام قطار می باشد که در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد استقراض با شرکت بهره برداری تهران هستیم و هم چنین برای مسافرگیری فاز نخست خط ۱ مترو، حداقل نیاز به ۳ رام قطار می باشد که هم اکنون مذاکره جهت خرید یا استقراض در دستور کار قرار دارد.
وی با ارائه گزارش تکمیل پست برق 63/20 کیلو ولت نواب و آمادگی صددرصدی خدمت رسانی آن در پروژه مترو عرضه داشت؛ تمهیدات لازم در خصوص تأمین تجهیزات مورد نیاز و برگزاری مناقصات آنها از جمله پله برقی و آسانسور و نیز ماشین آلات تخصصی ریلی و تکمیل سیستم های تهویه، مخابرات، اعلام حریق و ... در حال انجام می باشد.
مهندس درویشی با اشاره به پیشرفت عمرانی مسیر و ایستگاه های فاز اول ارائه داشت: فاز نخست خط ۱ مترو، مسیری به طول ۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری را شامل می گردد که عملیات روسازی و ریل گذاری آن به اتمام رسیده و نصب اغلب تجهیزات مربوطه در ایستگاه های مسافرگیری فاز اول شامل ایستگاه میدان مطهری و کشاورز انجام شده است و با عنایت به عملیات عمرانی ایستگاه ها با پیشرفت میانگین حدود بیش از ۹۰ درصدی، این فاز آماده انجام بهره برداری اولیه می باشد.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.