شهردار قم گفت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند 1200 میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیاننژاد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مشکلات عدیدهای داشته و اینکه این پروژه به سرانجام نرسیده بهاینعلت این است که مونوریل دیگر ۱۸ کیلومتر نبوده و به حدود پنج کیلومتر کاهش پیداکرده و دیگر در مسیری که برای آن تعریفشده مسافر ندارد.
وی کارکرد مونوریل را بهاندازه ۳ دستگاه اتوبوس دانست و تصریح کرد: قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد شده و این در حالی است که مسافر کمی با این قیمتها وجود دارد؛ اگر این پروژه از پردیسان شروعشده بود، محاسبات تغییر میکرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابجایی مسافر ندارد.
شهردار قم به مباحث حقوقی مونوریل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است؛ ازجمله افزایش مساحت ایستگاههای آن از دو هزار متر به سه هزار متر بدون هیچ چهارچوبی که مشکلات بسیاری ازنظر حقوقی ایجاد کرده است.
وی به مسئله کمبود بودجه پروژه نیز توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد و بااینهمه مسائل و مشکلات ماهیتی، حقوقی، کاربردی و بودجه، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی روبروست.
سقائیاننژاد ادامه داد: بعضی از مدیران تغییر کاربری پروژه را پیشنهاد دادهاند که آن نیز نیازمند بودجههای هنگفت است که باید خیلی شفاف در دولت جدید این موضوع موردبررسی قرار گیرد، زیرا اجرای پروژه مونوریل هزینهای بوده است که مجموعه دولت پرداخت کرده و باید متولیان آن پاسخگو باشند.
وی تکمیل پروژه را نیازمند تضمین دولت دانست و ابراز کرد: با توجه به برآورد هزینه ۱۲۰۰ میلیاردی آیا دولت میتواند تضمین دهد و بودجه آن را تأمین کند و اگر نمیتواند آن را بر اساس ماده ۱۲۷ به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی برای آن کاربریهایی ازجمله تفریحی، فرهنگی و توریستی تعریف کند و آن را به سرانجام برساند.
شهردار قم تأکید کرد: شهرداری از عوارض مردم در این پروژه هزینه نکرده و به نظر بنده باید به بخش خصوصی واگذارشده و کاربریهای فرهنگی متناسب با نیازهای شهر برای آن تعریف کنیم.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.