ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

آغاز تست گرم مترو قم تا پایان مرداد/مترو آذرماه آماده مسافرگیری است

14 تیر 1400

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از پایان ریل‌گذاری تونل مترو تا دو هفته آینده و همچنین آغاز تست گرم در پایان مردادماه سال جاری خبرداد و گفت: حدود سه ماه پس‌ازآنجام تست گرم، فاز نخست خط یک مترو قم آماده مسافرگیری خواهد بود.

image


به گزارش شهرنیوز، منصور درویشی در نشست رسمی و علنی امروز شورای اسلامی شهر قم، با بیان گزارشی از آخرین وضعیت پروژه قطار شهری قم اظهار داشت: خوشبختانه موضوع اوراق مشارکت این پروژه در مراحل پایانی خود است و تا دو هفته آینده می‌توانیم ۴۵۰ میلیارد تومان از این محل را در حساب سازمان قطار شهری قم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست خط یک مترو قم با دو ایستگاه اصلی و ۴ ایستگاه عبوری راه‌اندازی می‌شود ابراز کرد: خوشبختانه ایستگاه میدان مطهری از این فاز به مراحل پایانی خود رسیده و شاهد حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: ۱۰۰ درصد کارهای مطالعاتی بخش دپو و سوله پارکینگ سازمان با مساحتی چند هکتاری انجام‌شده است و البته هماهنگی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم برای اجرای فضای سبز در این محوطه ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه برخی اقدامات انجام‌شده در پروژه قطار شهری قم، برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود یادآور شد: در تهیه و تأمین تجهیزات این پروژه سعی شده تا استفاده از تجهیزات داخلی و بومی‌سازی به‌ویژه با توجه به شرایط تحریمی در دستور کار باشد، ضمن آنکه برخی تجهیزات نیز از خارج تأمین‌شده است.

درویشی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری تونل فاز نخست خط یک مترو قم تا پایان تیرماه جاری به اتمام می‌رسد اضافه کرد: تست گرم این پروژه تا پایان مردادماه انجام می‌شود و پس‌ازآن، سه ماه فرصت خواهیم داشت تا برای مسافر گیری این فاز آماده شویم.

وی با اشاره به تأخیر پیش‌آمده در بهره‌برداری از فاز نخست خط یک مترو قم تأکید کرد: قرار بود تا پایان خردادماه سال جاری، تست گرم فاز نخست خط یک انجام شود، اما تغییرات مدیریتی در رأس پیمانکاری طرح و همچنین ترخیص نشدن برخی تجهیزات از گمرک سبب این تأخیر شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم درعین‌حال ابراز امیدواری کرد با پیگیری برای ترخیص برخی تجهیزات این پروژه از گمرک، تمام تجهیزات لازم تا پایان مردادماه سال جاری وارد کارگاه مترو قم شود.

وی ادامه داد: البته آغاز تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم نیاز به تکمیل موضوع پُست برق و همچنین رسیدن برخی خریدهای خارجی دارد که امیدواریم این مراحل تا پایان مردادماه به انجام رسیده باشد.

درویشی درعین‌حال به چالش دیگر این سازمان در تأمین ناوگان موردنیاز اشاره کرد و گفت: البته دو قطار قرضی از سازمان قطار شهری مشهد به قم تحویل‌شده بود که یکی از این قطارها به مشهد بازگشته است.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، تأمین نیروی کاربری برای قطارهای مترو قم نیز موضوع دیگری است که باید مجوّزهای مربوط به آن صادر شود تا امکان جذب نیرو وجود داشته باشد.**

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.