ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

تلاش برای افتتاح فاز نخست مترو قم در سال ۹۹

01 اردیبهشت 1399

شهردار قم از افتتاح و بهره‌ برداری فاز نخست مترو شهر قم تا پایان سال ۹۹ خبر داد. (تاریخ انتشار 99/2/1)

image

 

سید مرتضی سقائیان‌نژاد سال ۹۹ را سال پر چالشی برای کشور و شهرداری‌های کشور دانست و اظهار داشت: با توجه به شرایط ایجادشده در شیوع بیماری کرونا وظایف شهرداری‌ها افزایش پیداکرده اما نمی‌توانیم وظایف ذاتی خود را کنار بگذاریم.

شهردار قم حفظ شادابی و نشاط شهر را برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری خواند و افزود: با وجود اهمیت و اولویت انجام مأموریت‌های محول شده به شهرداری برای کنترل ویروس کرونا اما حفظ نشاط اجتماعی نیز برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری است.

سقائیان‌نژاد، شهر را موجود زنده و پویا دانست و بیان کرد: اجرای پروژه‌ها و تکمیل آن‌ها همچنان در اولویت‌های شهرداری بوده و ما نمی‌توانیم به تعهدهای خود در این حوزه عمل نکنیم.

وی به مطالبات مردم برای تکمیل مترو اشاره کرد و گفت: اجرای مترو و تکمیل آن‌یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی در شهر بوده و مطالبه مردم برای تکمیل این پروژه به‌حق است اما باید مردم از جزئیات مشکلات این پروژه نیز آگاه باشند.

شهردار قم یکی از مشکلات تکمیل این پروژه را نوسانات ارزی و عدم ثبات اقتصادی تشریح و تصریح کرد: در فاز نخست مترو قم با ۵.۲ کیلومتر از قلعه کامکار تا میدان مطهری کارهای بزرگی انجام‌شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان ۹۹ تکمیل می‌شود. سقائیان‌نژاد تأمین واگن را به‌عنوان یکی از چالش‌های پروژه مترو مطرح و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ با پیگیری‌های انجام‌شده توانستیم ۸۰ واگن با اعتباری بالغ‌ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کنیم. وی کارفرمایی اصلی خرید واگن‌های متروی قم را وزارت کشور معرفی کرد و گفت: واگن‌ها توسط شرکت چینی ساخته می‌شود و سفارش واگن مترو قم نیز به سفارش‌های اصفهان، شیراز و تبریز که ۳۱۵ واگن بود اضافه شد.

شهردار قم اختلاف ایران و شرکت چینی را بر سر مبلغ قرارداد یکی دیگر از چالش‌های مترو خواند و اظهار داشت: ایران قرارداد جدید واگن‌های متروی قم را باقیمت قرارداد پایه یعنی ۸۰۰ هزار یورو برای هر واگن در نظر گرفته است.

سقائیان‌نژاد با ابراز امیدواری برای حل گره‌های حقوقی ایجادشده، ادامه داد: حفاری فاز یک مترو پایان‌یافته و پس از حل مشکلات حقوقی راه‌اندازی مترو در کمترین زمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی چالش بعدی مترو را تأمین ۱۱ بسته الکترومکانیک اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از این ۱۱ بسته الکترومکانیک در داخل کشور تدوین‌ شده اما ۶ بسته آن باید وارده شده و نیازمند ارز است.

 

شهردار قم ادامه داد: با مذاکراتی که با پیمانکار مترو قم و شورای تأمین در استان قم انجام‌شده مشکلات اختلاف قیمت تا حدودی رفع و با اجرای تعدیل در این پروژه اعتباراتی نیز به آن تزریق‌شده است.

 

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.