شهردار قم گفت : در حالی که کشور در شرایط سخت و نامطلوب اقتصادی قرار دارد این شهرداری با بسیج تمامی منابع و امکانات اهتمام دارد در افق سال ۹۹ فاز اول خط یک مترو قم را راه اندازی نماید(تاریخ انتشار 98/10/11)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد بیان داشت: علی رغم تحریم های ظالمانه و محدودیت شدید منابع، که منجر به بروز شرایط بسیار سختی برای احداث و توسعه پروژه های عمرانی کشور گردیده است، تاکنون شهرداری قم و سازمان قطار شهری با برنامهریزی و مدیریت بهینه توانسته پیشرفت خوبی در خط یک مترو قم ایجاد نماید.
وی افزود: اقدامات خوبی طی یک سال گذشته شامل تامین ۸۰ دستگاه واگن مترویی از محل قرارداد شرکت پوژن چین، اخذ مجوز پرداخت تعدیل از شورای عالی فنی کشور، خرید ۴۰۰۰ تن ریل مورد نیاز کل پروژه و... توسط همکاران محترم مجموعه سازمان قطار شهری قم به سرانجام رسیده است که نقش به سزایی در راه اندازی پروژه دارد.
ایشان ادامه داد: در خصوص خرید سایر تجهیزات مورد نیاز نیز گامهای موثری توسط عوامل محترم پیمانکار برداشته شده که انتظار میرود با همت و توان مضاعف تسریع در کار صورت پذیرد .
دکتر سقاییاننژاد با بیان انجام برخی اقدامات مهم جهت تعیین تکلیف پروژه منوریل، تبیین داشت: اخیراً مکاتبهای با ریاست محترم جمهور انجام شده و چنانچه مسائل مطروحه در شورای دستگاههای نظارتی استان، جمع بندی و نحوه تامین منابع مالی آن نیز مشخص شود، آمادگی راه اندازی پروژه ملی منوریل به طول 4/7 کیلومتر تا ایستگاه شهید مطهری مطابق با مصوبه کمیسیون ماده 23 وجود داشته و می توان در آینده نزدیک به منظور افزایش کارایی این پروژه، مطابق با مقتضیات زمان، تدابیر لازم مانند اتصال به خطوط ۱ و ۲ مترو، امتداد تا شهرک های تازه تاسیس در بزرگراه قم تهران و غیره را در سطح مدیریت کلان استان، اتخاذ نمود.
ایشان در خصوص اجرای خط 2 مترو قم نیز تصریح داشت: بررسی نقشه ها و مدارک مربوطه در کمیسیون ماده ۵ استان انجام شده و پروژه در مرحله انجام مطالعات می باشد که در این بخش نیز تاکنون پیشرفت حدود ۵۰ درصدی محقق گردیده است.
شهردار قم با ابراز نگرانی از کاهش شدید اعتبارات عمرانی طرح مترو و منوریل قم در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در مقایسه با سایر شهرها و عدم صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت ۳ هزار میلیارد ریالی خط 1 مترو تا کنون خواستار حمایت و مساعدت بیش از پیش دولتمردان و نمایندگان محترم مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی گردید.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.