رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر فعالیت تکمیل پروژه مترو قم باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود(تاریخ انتشار 98/3/8)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از خبرگزاری خانه ملت نشست بررسی مسائل و مشکلات تکمیل متروی شهری و مونوریل شهر قم روز چهارشنبه 8 خرداد ماه با حضور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس، مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم، سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دولت برگزار شد.
دکتر لاریجانی در این نشست با بیان اینکه پایه و اساس قرارداد متروی قم از ابتدا مستحکم و صحیح بنا نهاده نشد، گفت: گپ بزرگی بین پیش بینی ها برای افتتاح متروی قم و تکمیل آن ایجاد شده است که باید هرچه سریعتر تکلیف قرارداد مشخص و فعالیت عمرانی ساخت آن ادامه یابد.
فعالیت تکمیل پروژه متروی قم باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیت تکمیل پروژه متروی قم باید براساس مدلی که برای متروی مشهد اقدام شده عملیاتی شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات تکمیل مونوریل قم، تصریح کرد: ابتدا باید فاز 1 این پروژه افتتاح و سپس درباره مابقی آن تصمیم گیری شود.
امیرآبادی: 370 میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای افتتاح فاز 1 مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین می شود
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در تشریح این جلسه به خبرنگار خانه ملت، گفت: این نشست برای حل مشکل مترو و مونوریل قم برگزار شد که بر این اساس با سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه خاتم الانبیاء توافقاتی صورت گرفت تا در یک برنامه زمان بندی مشخص پروژه با سرعت بیشتری عملیاتی و همچنین مبلغی به صورت ارزی از سوی بانک مرکزی به این پروژه تخصیص داده شود.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، درخصوص آخرین وضعیت فعالیت اجرایی پروژه مونوریل قم، افزود: مقرر شد که حدود 370 میلیارد تومان منابع موردنیاز برای افتتاح فاز 1 مونوریل قم تا حرم حضرت معصومه (س) تامین شود تا پیمانکار مجدد فعالیت خود را آغاز کند.
سقائیان نژاد: متروی قم تا پایان شهریور 99 راه اندازی می شود
مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح این نشست گفت: بحث نخست این جلسه در خصوص قطار شهری قم بود که از سال 90 فرآیند اجرایی این پروژه آغاز شده است، اما با توجه به افزایش نرخ تورم این پروژه در بحث قیمت گذاری دچار مشکلاتی شده که براین اساس از ابتدا پروژه آن گونه که باید پیشرفت نداشته است.
وی با بیان اینکه مقرر شده بود که برخی از قیمت های پروژه به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در این شورا بازنگری مورد نظر صورت گیرد، افزود: شورای عالی فنی در سال 96 تصمیم گرفت که به صورت ثابت حدود 250 میلیارد به این پروژه منابع تخصیص دهد در حالی که درخواست ما این بود که قرارداد فهرست شود و تغییر قیمت ها هرساله در آن لحاظ و تعدیل موردنیاز انجام شود، چرا که طی این سال ها تغییر قیمت ارز و نرخ تورم وجود داشته و براین اساس باید تعدیل قیمت انجام شود.
وی با تاکید براینکه قرار بود فاز نخست مترو قم که حدود 5.2 کیلومتر است در پایان سال 97 راه اندازی شود، ادامه داد: پیمانکار قرارداد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است با نوع قرارداد ارائه شده موافق نبود، چرا که با اجرای آن حدود 130 میلیارد تومان ضرر می کرد.
سقائیان نژاد با بیان اینکه در نامه ای به شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه تاکید شد که معطل ماندن پروژه مترو قم سبب افزایش قیمت ها می شود، تاکید کرد: در همین راستا عنوان شد که هر کیلومتر مترو قم 103 میلیارد تومان و هر کیلومتر مترو مشهد 208 میلیارد تومان است در حالی که هر دو مترو هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
وی افزود: در نشست امروز این مشکلات مرتفع و همچنین مقرر شد در قرارداد بازنگری لازم صورت گیرد تا در پایان شهریور 99 مترو قم راه اندازی شود.
شهردار قم با اشاره به مشکلات تکمیل پروژه مونوریل قم تصریح کرد: در این نشست مقرر شد که رقم ریالی پروژه مونوریل تامین و همچنین همانند پروژه مترو در قرارداد پیمانکار بازنگری قیمتی صورت گیرد./
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.