معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از اختصاص ۳۵ واگن قطار مترو به شهر قم خبر داد. (تاریخ انتشار 1397/12/15)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به قرارداد دولت برای خرید ۳۱۵ واگن قطار مترو برای سه کلانشهر گفت: از این قرارداد ۳۵ واگن به شهر قم اختصاص پیدا کرد.
به گزارش شهر نیوز، محسن بهشتی در حاشیه بازدید از پروژههای عمرانی شهرداری قم در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه متروی شهر قم اظهار کرد: خط یک متروی این شهر برای تسریع در راه اندازی به دو فاز تقسیم شد، فاز نخست آن از قلعه کامکار به سمت میدان شهید مطهری به طول حدود ۶ کیلومتر است.
وی ادامه داد: در شورای عالی فنی کشور یک بار به دلیل تغییر نرخ ارز، مجوزی برای افزایش مابه التفاوت پروژه مترو قم گرفتیم و قرار بود که تا پایان سال ۹۷ فاز نخست خط یک متروی شهر قم به بهره برداری برسد، اما به دلیل تحریمها، تکمیل این پروژه به دلیل وابستگی به واردات تجهیزات از خارج از کشور به تعویق افتاد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: باید گزارشی از پروژه فاز نخست متروی شهر قم تهیه و این گزارش را به همراه دلایل تاخیر در تکمیل آن به شورای عالی فنی کشور ارسال کنیم. دلایل تاخیر پروژه موجه است و اسناد و مدارک را در این زمینه آماده کردیم و به دنبال درخواست تمدید حداقل ۶ ماه در زمان پروژه هستیم تا بتوانیم قسمت عمرانی فاز نخست خط یک متروی شهر قم را تکمیل کنیم.
بهشتی احداث تاسیسات و ریل گذاری را بخشی از پروژه تکمیل فاز نخست خط یک متروی شهر قم دانست و تصریح کرد: به دنبال تکمیل ایستگاهها و تونل این فاز تا ۶ ماه آینده هستیم.
وی ادامه داد: یک محموله بزرگ از ریل برای پروژه متروی شهر قم خریداری شده است که این محموله نیاز این خط به ریل را تامین میکند و بخشی از محموله در حال انتقال به شهر قم از طریق خطوط راه آهن است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: با پیگیریهای رئیس مجلس شورای اسلامی و هماهنگیهای صورت گرفته با وزارت کشور مشکل تامین واگن برای خط متروی شهر قم حل شد.
بهشتی با اشاره به خرید واگنهای مترو توسط دولت اظهار کرد: دولت قراردادی برای خرید ۳۱۵ واگن قطار مترو برای سه کلانشهر کشور داشت که این قرارداد امکان افزایش ۲۵ درصد داشت و با پیگیریهای صورت گرفته از این افزایش حجم قرارداد ۳۵ واگن به شهر قم اختصاص پیدا کرد و برای اختصاص۴۵ واگن دیگر به این شهر هم تلاش میکنیم.
وی ادامه داد: اگر ۸۰ واگن مترو به شهر قم اختصاص پیدا کند، در صورت بهره برداری کامل از خط یک متروی و حتی در زمان پیک مسافر هم مشکلی در زمینه واگن نخواهیم داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در ۶ ماه نخست سال آینده فعالیتهای عمرانی فاز نخست خط یک متروی شهر قم را به پایان برسانیم و در ۶ ماه دوم سال ۹۸ هم این فاز از قلعه کامکار به میدان شهید مطهری به بهره برداری برسد.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.