ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

رکود در روند تکمیل پروژه مترو به ضرر پیمانکار و پروژه است

19 دی 1397

معاون فنی و عمرانی شهردار قم رکود در روند تکمیل پروژه مترو را به ضرر پروژه و پیمانکار دانست و گفت: باید همه دست به دست هم بدهند تا طبق زمان‌بندی که در گذشته صورت گرفته این پروژه به سرانجام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.(تاریخ انتشار 1397/9/28)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از  شهرنیوز، علیرضا قاری قرآن در جلسه بررسی مشکلات مترو قم که در سالن جلسات شهرداری قم و با حضور دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم، هاشمی سرپرست استانداری، حجت‌الاسلام والمسملین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس، دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دیگر مسوولان و مدیران این پروژه برگزار شد، با اشاره به وضعیت قراردادی و عمرانی پروژه مترو قم اظهار کرد: قرارداد مترو در سال 97 بالغ بر 447 میلیارد تومان منعقد شده که در طول 14.8 کیلومتر در 14 ایستگاه برنامه‌ریزی شده است؛ ایستگاه A1 در محدوده جمکران خط را به حرم مطهر و در نهایت به ایستگاه قلعه کامکار متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه حفاری تونل مسیر مترو به پایان رسیده است، افزود: ایستگاه‌های میدان مطهری تا قلعه کامکار در حال ساخت است و دو ایستگاه در بخش‌هایی اجرا شده است؛ تونل مکانیزه مترو حدفاصل A3 تا A14 بوده و مابقی به صورت دستی صورت خواهد گرفت که به مرور این کار در حال انجام است.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه مترو در سال‌هایی دچار مسائل اقتصادی شده بود، افزود: به همین خاطر مسائل پروژه در شورای فنی و... مطرح شد و پروسه حدود 1.5 سال طول کشید و نهایتا تصویب شد که پروژه در دو فاز اجرایی شود که فاز اول 6 ایستگاه با یک مابه‌التفاوت در دستور کار قرار گیرد و این مسیر تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: از سال گذشته بنا بر این گذاشته شد که تا پایان امسال پروژه به بهره‌برداری برسد و در این بین در بخش‌های مختلف کار شروع شد؛ به جز ایستگاه A10 مابقی تحویل پیمانکار شد و دو ایستگاه به صورت روباز و سه ایستگاه نیز به صورت زیرزمینی احداث شد و همزمان مسائل تجهیزاتی و... را پیگیری کردیم.

قاری قرآن اذعان کرد: تا پایان سال 96 پیگیری‌های این بخش را انجام دادیم و بعضا استعلامات آماده مناقصه شد که مصادف با تحریم‌ها و مسائل ارزی شد که مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در این مدت بخش عمده عملیات عمرانی ایستگاه‌ها اجرا شده است، تصریح کرد: تامین ناوگان موازی با قرارگاه پیش رفته تا بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف روسیه و چین در این زمینه استفاده کنیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم با بیان اینکه در قرارداد مترو شرایط طوری پیش‌بینی شده که اکثر تجهیزات جانبی اروپایی است، افزود: ابلاغی در این زمینه انجام شد که اولویت تامین تجهیزات، در راستای اقتصاد مقاومتی تجهیزات داخلی باشد و اگر مشابه داخلی وجود نداشت از کشور چین استفاده شود.

وی رکود در روند تکمیل پروژه مترو را به ضرر پروژه و پیمانکار دانست و افزود: باید همه دست به دست هم بدهند تا طبق زمان‌بندی که در گذشته صورت گرفته این پروژه به سرانجام رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.