معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: طبق پیشبینیها اگر در سال ۹۷ فعالیتهای فاز یک مترو به لحاظ ساخت تکمیل شود در افق ۹۸ بهرهبرداری از 6 ایستگاه مترو از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری ممکن میشود.(تاریخ انتشار 1397/2/16)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، علیرضا قاری قرآن با اشاره به روند ادامه پروژه منوریل قم اظهار داشت: این پروژه مسائل پیچیدهای داشته و نیازمند اصلاحات حقوقی است.
وی افزود: زمان و مبلغ قرارداد پروژه منوریل به اتمام رسیده و تعهدات و تغییرات مختلفی در آن انجام شده است که همه این مسائل ادامه کار را مختل کرده و به همین جهت کار وارد اصلاح قرارداد شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: در یک پروسه هشتماهه با پیمانکار مشاور، صورتجلسهای تشکیل شد که این صورتجلسه نیازمند تأیید سازمانهای بالادستی همچون دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی است که این صورتجلسه مبنای کار برای تکمیل این پروژه است.
قاری قرآن بیان کرد: طبق جلساتی که با دیوان محاسبات در حال انجام است در دو ماه آینده صورتجلسه به پیمانکار ابلاغ میشود تا با حل نواقص موجود، 4/7 کیلومتر منوریل قم به بهرهبرداری برسد.
وی مباحث دیگر منوریل همچون چگونگی مسافرگیری را مربوط به بخش سیاستگذاری آن دانست و عنوان کرد: علاوه بر تمام این فعالیتها بالغ بر 100 تا 150 میلیارد تومان منابع مالی نیاز بوده که با تمام این موارد، تصمیم بر تکمیل این پروژه از فرهنگیان تا ایستگاه شهید مطهری است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: در حال حاضر دو واگن برای منوریل موجود بوده که نیازمند اضافه شدن چهار واگن دیگر و دو رام سه واگنِ است، همچنین پس از اتمام این فعالیتها، تست و آزمایش منوریل قبل از بهرهبرداری در دستور کار قرار میگیرد.
قاری قرآن بابیان وضعیت کنونی مترو قم، ابراز کرد: به جهت تمرکز روی فاز یک خط یک مترو و تمرکز منابع روی این قسمت، شروع عملیات خط دو در حال حاضر انجامنشده و بهمحض تکمیل پروژههای کنونی، پروژه خط دو با منابع مالی مختص خود به انجام میرسد.
وی تأکید کرد: طبق قرارداد شهرداری با شورای فنی، اگر شهرداری تعهدات خود را در فاز یک مترو انجام دهد، فاز بعدی آن نیز ادامه پیدا میکند و تا به امروز حدود 34 درصد از برنامههای پیشبینیشده تکمیلشده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بابیان حساسیتهای موجود درروند تکمیل پروژه مترو، خاطرنشان کرد: طبق پیشبینیها، اگر در سال 97 فعالیتهای فاز یک مترو به لحاظ ساخت تکمیل شود، در افق 98، بهرهبرداری از 6 ایستگاه مترو از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری ممکن میشود.
قاری قرآن بیان کرد: درزمینهٔ خرید واگنهای مترو، مسائلی وجود دارد که خرید کالای ایرانی و یا خارجی ازجمله آنهاست و در صورت محقق شدن تمام پیشبینیها و انجام تمام فعالیتها به نحو احسن، در افق 98 کار فاز یک مترو به اتمام میرسد که ممکن است در ابتدا یا اواسط یا انتهای سال 98 این اتفاق بیفتد.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.