ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

گنجاندن ردیف اعتباری خط 2 مترو قم در لایحه بودجه 97 کشور

04 دی 1396

سرپرست سازمان قطار شهری قم از گنجاندن ردیف اعتباری خط 2 مترو قم در لایحه بودجه سال 97 کشور خبر داد. (تاریخ انتشار 1396/9/29)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، علیرضا قاری قرآن با اشاره به جزئیات خط 2 متروی قم، گفت: با مصوب شدن خط 2 مترو قم در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به طول 15.2 کیلومتر و با 12 ایستگاه، اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوز ماده 23 قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت با جدیت پیگیری شد که نهایتاً خط 2 مترو قم در قانون بودجه سال 97 دولت گنجانده شد.

وی افزود: با مصوبه شورای عالی ترافیک، خط 2 مترو قم حدفاصل پردیسان تا سه راه بازار قطعی شد که طبق برآورد زمانی عملیات احداث این خط در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

قاری قرآن ادامه داد: با قطعی شدن این مصوبه ،مراحل اخذ مجوزات لازم برای تعیین پیمانکار در حال پیگیری است که همزمان پیمانکار خط A در حال دمونتاژ و اورهال دستگاه حفاری و آماده سازی انتقال آن به پردیسان می باشد.

سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به برآورد حدود 30000 میلیارد ریالی ساخت خط 2 مترو و اهمیت اخذ این مجوز، افزود: برای تأمین منابع مالی این خط در نظر داریم از فاینانس استفاده نموده که با ورود خط 2 مترو به لایحه بودجه کشور، دولت50 درصد از هزینه ساخت این پروژه را متقبل خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به سیاست انقباضی بودجه 97 دولت و همزمان کاهش چشمگیر اعتبارات عمرانی، قبول طرح جدید از سوی دولت به دشواری و با پیگیری همه جانبه مسئولین شهری و استانی توسط سازمان قطار شهری قم میسر گردید.

قاری قرآن با اشاره به هزینه های بسیار سنگین احداث پروژه های ریلی شهری، گفت: برای خطوط قطار شهری قم در بودجه سال آینده تنها مبلغ 260 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته این اعتبار 50 درصد کاهش داشته و این در حالی است که برای احداث و راه اندازی فاز اول خط A، حداقل مبلغ 6000 میلیارد ریال نیاز است که سهم 50 درصدی دولت معادل  3000 میلیارد ریال می باشد که بایست در بودجه سال 97 کل کشور دیده شود.

قاری قرآن با تصریح اهمیت نقش خط 2 مترو در کاهش بار ترافیکی شهر قم، ادامه داد: این خط از پردیسان آغاز و با عبور از شهرک مهدیه، شهرک قدس، بلوار شهید صدوقی و خیابان صفائیه و ارم و در نهایت به چهارراه بازار ختم می شود و مراکز مسکونی و تجاری و اداری مهم شهری را در بر می گیرد.

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.